Nature @ home

“Wij proberen een aangenamer bestaan te creëren voor zoveel mogelijk mensen.”

Kunt u iets over uw achtergrond vertellen?

Esther van Merode: “Pieter (Pieter de Rijk, red.) heeft een achtergrond in de logistiek. Ik heb de Hogere Hotelschool gedaan en ben vervolgens jaren in de fashion retail werkzaam geweest. We zijn Cocomosaic tegen het lijf gelopen op een beurs in Gent. Zo is het balletje gaan rollen. Dat is nu anderhalf jaar geleden.”

Waarom hebt u voor het interieurvak gekozen?

“Het is geen bewuste keuze geweest, maar een toevalstreffer tussen passie, kennen en kunnen. Het inrichten en decoreren van etalages en winkelruimtes was mijn grote passie. Pieter had altijd de droom om te gaan importeren. De enige schakel die ontbrak was het juiste product. Toen we de wandtegels van Cocomosaic zagen hebben we geen moment getwijfeld en zijn we in het diepe gesprongen. Inmiddels hebben we ons gespecialiseerd in natuurlijke wandbekleding.”

Wat maakt natuurlijke wandbekleding zo bijzonder?

“Het bijzondere van onze producten is dat de natuurlijke eigenheid van het materiaal goed zichtbaar blijft. Bij Cocomosaic zijn kleine stukjes kokosnoot of teakhout aan elkaar verlijmd tot een tegel. Bij Wood4walls zijn reststukjes van Europese houtsoorten de basis voor een driedimensionaal wandpaneel. Spraycork is samengesteld uit gemillimeterde kurkrestjes die in meerdere kleuren op de wand gespoten worden. De producten van Cocomosaic en Wood4Walls worden handmatig samengesteld. Hierdoor is elk paneel uniek, zowel qua grondstof als samenstelling. De imperfectie van de natuur zorgt ervoor dat elke wand prachtig in balans is en natuurlijk aanvoelt.”

Wat bekent duurzaamheid voor u?

“Duurzaamheid is het mooiste dat je kunt verkopen. Het is in deze tijdgeest heel erg belangrijk. We moeten heel goed omgaan met de natuurlijke materialen die wij hebben, ze koesteren en proberen de restmaterialen steeds te hergebruiken voor andere producten.”

Welk aspect van uw werk vindt u het leukst?

“Wij proberen een aangenamer bestaan te creëren voor zoveel mogelijk mensen. Door de verkoop van producten uit tweede en derde wereldlanden helpen we mensen daar aan een inkomen om een beter bestaan op te bouwen, terwijl we hier leefruimtes voor mensen mooier, sfeervoller en uniek maken.”

Waarom hebt u ervoor gekozen om op ETC Design Center Europe te exposeren?

“Wij zien ETC Design Center Europe als een heel mooi platform. Je zit met een heleboel collega’s, in aanvullende onderdelen van je branche en je maakt er samen iets moois van. Ik vond het bijna een eer dat we hier mochten komen.”

Wat hebben ETC Design Center Europesanten te bieden aan stylisten, klanten en architecten?

“Je vindt hier mooie, onderscheidende producten van een hoogwaardig niveau. Het is toch geweldig dat je elkaar helpt en je klant ook, om een mooi interieur te maken. In ETC Design Center Europe wordt voor deze samenwerking een prima basis gelegd.”