Cunera

“Wij zoeken met onze producten naar de balans tussen de belangen van de mens en zijn omgeving”

Hoe is Cunera ontstaan?

André Toonen: “Dan moet ik heel ver terug! Cunera bestaat al sinds 1870. Het bedrijf heeft zich vanaf het prille begin gefocust op kokoslopers en tapijten. Mijn vader heeft op een gegeven moment het bedrijf overgenomen. In de moeilijke jaren tijdens de vorige crisis hebben wij ons onderscheiden door natuurlijke basismaterialen te gebruiken zoals cocos en sisal. Halverwege de jaren tachtig van de vorige eeuw koos de consument steeds vaker voor natuurlijke materialen. Dit was het gevolg van een toenemend milieubewustzijn. Het begrip duurzaamheid bestond toen nog niet, terwijl het tegenwoordig niet meer weg te denken is.”

Wat is kenmerkend voor het bedrijf?

“Wij proberen altijd vernieuwend bezig te zijn. Je moet ernaar streven trendsetter te blijven. Zo hebben wij recent karpetten bedacht die omkeerbaar zijn: onze metamorfose karpetten. Wij merkten dat er veel mensen zijn, vooral vrouwen (zij zijn beslissers in de woning), die het leuk vinden om regelmatig de kamer een nieuwe uitstraling te geven. In een ‘karpetomdraai’ heb je nu een andere sfeer in huis.”

Wat zijn de voordelen van tapijt ten opzichte van hout of steen?

“Voornamelijk warmte en comfort ook voor jonge kinderen en huisdieren. In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken zijn gestoffeerde vloeren beter voor allergiepatiënten. Met gladde vloeren zweeft er meer stof in huis dan met gestoffeerde vloeren die het juist minimaliseren. Stof en andere zwevende deeltjes worden door tapijten en karpetten geabsorbeerd en kunnen eenvoudig met de stofzuiger afgevoerd worden. Bovendien wordt geluid steeds meer een thema en dat pakt voordelig uit voor tapijt.”

Wat betekent duurzaamheid voor u?

“Duurzaamheid betekent voor mij dat de producten niet schadelijk zijn voor onze wereld en dat restproducten hergebruikt kunnen worden. Grondstoffen dienen biologisch afbreekbaar te zijn. Daar begint voor mij de duurzaamheid.”

Hoe ziet de toekomst van het vak eruit?

“Wij zullen ons in de toekomst steeds meer op het internet gaan richten. Daarbij denk ik vooral aan jonge mensen, die hebben namelijk niet zoveel met winkels. Zij gaan eerder thuis achter de computer zitten. Of ze zullen samen met een stylist of een binnenhuisarchitect rechtstreeks contact met ons opnemen.”