Cunera

“Wij zoeken met onze producten naar de balans tussen de belangen van de mens en zijn omgeving”

Hoe is Cunera ontstaan?

André Toonen: “Dan moet ik heel ver terug! Cunera bestaat al sinds 1870. Het bedrijf heeft vanaf het prille begin de focus op lopers van kokos en tapijten gelegd. Mijn vader heeft op een gegeven moment het bedrijf overgenomen. In de moeilijke jaren tijdens de vorige crisis hebben wij ons onderscheiden. Dit deden wij door natuurlijke basismaterialen te gebruiken zoals cocos en sisal. Halverwege de jaren tachtig van de vorige eeuw koos de consument steeds vaker voor natuurlijke materialen. Dit was het gevolg van een toenemend milieubewustzijn. Het begrip duurzaamheid bestond toen nog niet, terwijl het tegenwoordig niet meer weg te denken is.”

Wat is kenmerkend voor het bedrijf?

“Wij proberen altijd vernieuwend bezig te zijn. Je moet ernaar streven trendsetter te blijven. Zo hebben wij recent karpetten bedacht die omkeerbaar zijn: onze metamorfose karpetten. Wij merkten dat er veel mensen zijn, vooral vrouwen (zij zijn beslissers in de woning), die het leuk vinden om regelmatig de kamer een nieuwe uitstraling te geven. In een ‘karpetomdraai’ heb je nu een andere sfeer in huis.”

Wat zijn de voordelen van tapijt ten opzichte van hout of steen?

“Voornamelijk warmte en comfort ook voor jonge kinderen en huisdieren. In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, zijn gestoffeerde vloeren beter voor allergiepatiënten. Met gladde vloeren zweeft er meer stof in huis dan met gestoffeerde vloeren die het juist minimaliseren. Stof en andere zwevende deeltjes worden door tapijten en karpetten geabsorbeerd. Daarna kunnen deze eenvoudig met de stofzuiger afgevoerd worden. Bovendien wordt geluid steeds meer een thema en dat pakt voordelig uit voor tapijt.”

Wat betekent duurzaamheid voor u?

“Duurzaamheid betekent voor mij dat de producten niet schadelijk zijn voor onze wereld. Bovendien betekent het ook dat restproducten hergebruikt kunnen worden. Grondstoffen dienen biologisch afbreekbaar te zijn. Daar begint voor mij de duurzaamheid.”

Hoe ziet de toekomst van het vak eruit?

“Wij zullen ons in de toekomst steeds meer op het internet gaan richten. Daarbij denk ik vooral aan jonge mensen, die hebben namelijk niet zoveel met winkels. Zij gaan eerder thuis achter de computer zitten. Of ze zullen samen met een stylist of een binnenhuisarchitect rechtstreeks contact met ons opnemen.”

Er is maar één wereld

Deze wereld is van ons, met meer dan 7 miljard inwoners. Cunera vindt dat wij samen zorg dragen voor deze wereld. Zodat deze zonder zorgen over te dragen is aan de volgende generatie. Ieder doet dit op zijn eigen manier. De focus ligt op duurzaamheid. Daarom moet de inzet van het product in balans zijn met de omgeving. Bovendien moet er ruimte worden gelaten voor iedereen. Dit onafhankelijk van achtergrond en afkomst. De individu boven alles, maar dit wel in een maatschappij waarin we met elkaar leven. Hierbij houdt Cunera oog voor het milieu.

Over Cunera

Cunera streeft al meer dan 150 jaar, dag in dag uit, naar hoge klasse. Daarnaast doen zij dit met duurzaam gebruik van ruwe stoffen. Het maakt alles zelf en heeft een groot netwerk aan dealers over het hele land. De visie van Cunera inspireert tot het maken van vloerbedekking en kleden. Deze worden gemaakt uit duurzaam materiaal en hoge klasse.

Mogelijkheden

Cunera biedt een uitgebreid aanbod aan vloerbekleding. Bijvoorbeeld kamerbrede vloerbedekking in 400 en 500 cm breed. Ook creëren zij unieke vloerkleden, lopers en matten. Ten slotte maken zij ook nog specials. Dit aanbod bestaat uit Bamboe, Bravour, Elite en Briljant.

Cunera kan deze vloerbekleding op veel manieren maken. Methode van productie zijn bijvoorbeeld weven of tuffen. Ook de keuze in materiaal is breed. Hierbij kunt u denken aan kokos, sisal, wol, zeegras of een mix hiervan. Dit zorgt voor verschillende tapijten die allemaal van hoge klasse zijn.